سرکنسول ترکمنستان در ایران تاکید کرد؛        

خوش آمدگویی دولت و مردم  ترکمنستان برای تجارت در این کشور    

سرکنسول ترکمنستان در مشهد گفت: وجود روابط قوی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری دوجانبه سودمند و برابر بین دو کشور  دوست و همسایه ایران و ترکمنستان بیش از پیش تعاملات بین دو کشور را تکمیل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰ 23 July 2024
خوش آمدگویی دولت و مردم  ترکمنستان برای تجارت در این کشور    

به گزارش تابناک رضوی، حسن مرتجی رئیس هیات مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های خارج از کشور و رویدادهای تجاری و صادراتی در نشست تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود که با حضور غلامعباس ارباب خالص سفیر پیشین ایران در ترکمنستان و الیاس قایپ اف سرکنسول ترکمنستان در مشهد در هتل پردیسان این شهر برگزار شد اظهار کرد: در این راستا نمایشگاه ایران اگروفود یک رویداد اقتصادی منطقه‌ای دریای خزر و موجب رونق کسب و کار در بازار کشورهای ساحلی خزر و منطقه و توسعه صادرات کالا و خدمات فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایرانی به شمار می رود.کشورهایی که نفت و گاز دارند شامل کشور ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه هستند که دراطراف دریای خزر واقع شده اند و وجود منابعی هچون نفت و گاز زمینه ساز اجرای پروزه های مختلفی در آنها می شود.                                     

 مرتجی با بیان اینکه ایران پس از روسیه دومین شریک تجاری ترکمنستان محسوب می شود خاطرنشان کرد: ترکمنستان یکی از مصرف کنندگان مواد غذایی و کشاورزی در میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی به شمار می‌رود و ایران به عنوان یکی از همسایگان ترکمنستان و با مرز زمینی مشترک یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتری، به دلایل جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند سهم مهمی در روند افزایش حجم صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و توسعه بازار و همکاری‌های دوجانبه داشته باشد.                       

وی افزود: صادرات ما به کشور ترکمنستان در سال گذشته بصورت رسمی 446 میلیون دلار و بصورت غیر رسمی نزدیک به 600 میلیون دلار بوده و این  ارقام نشان دهنده این است که  ما خیلی فعال هستیم. سال گذشته نیز کشور ترکمنستان پروژه هایی را به ایران واگذار کرد که دارای رقم های بالایی بودند.
مرتجی تاکید کرد: اگر ما این موضوع را آنالیز کنیم با توجه به اتفاقی که در سال‌های گذشته افتاده است، در واقع چون ما گاز می‌خریدیم مقرر شده بود بابت بخشی از این هزینه به آنها کالا و خدمات بدهیم و بخشی دیگر را اقلام و به این ترتیب رقم صادرات ما بصورت خیلی جهشی بالا رفت.
مرتجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چون فضای کار ما منطقه خاورمیانه است یا همان حوزه سی‌آی‌اس، که بهترین کشورها اطراف ما هستند و به ما نیاز دارند. ما فرهنگمان با سلیقه و ذائقه کشور دوست ترکمنستان نزدیک است و حتی اگر خودمان نخواهیم کار صادرات را انجام دهیم خود آنها می‌آیند و از ما کالا می‌خرند و این یک نوع صادرات برای ما است.
وی اظهار کرد: چون ما واقعاً با این مرز مشترک فضای بسیار خوبی داریم برای سه استان خراسان رضوی که ۴۰ درصد از حجم صادرات ایران در سال گذشته به این استان تعلق داشت که البته ۹ درصد از این ۴۰ درصد ربوط به خراسان شمالی می‌شود و از گمرکات خراسان رضوی استفاده می‌کند و ۲۰ درصد در اختیار گرجستان است. مشاهده کنید یک چیزی در ذاتش است.
مرتجی گفت: روسیه فدراتیو اگر ۱۴۰ میلیون جمعیت دارد مبنا جمعیت نیست بلکه درخواست است و آن درخواست پتانسیلی است که آنها دارند و ارقامی که عرض کردم قابل دسترسی است.
مرتجی یادآور شد: این موارد مسائلی بودند برای فعالیت ما و اینکه کسب و کارمان را در منطقه ارتقا بدهیم.
البته آذربایجان هم بوده و به دلیل مشکلاتی که در حال حاضر رفع شده است و سفارت آذربایجان هم گشایش پیدا کرد در حال انجام هست، اما در مورد ترکمنستان مشترکات و مسائل فرهنگی مان باعث شده است که این آمار به وجود بیاید.
مرتجی در خصوص نمایشگاه محصولات ایران اگروفود عنوان کرد: اتفاقات مهمی در حال وقوع است در حوزه اگنر فود؟ که مهمترین عامل و شاه کلید آن حمل و نقل است و این حمل و نقل مشتمل بر دو قسمت است. مورد اول سرعت و مورد دوم هزینه که ارزان‌ترین هزینه در حمل و نقل از ایران به خارج از کشور را ترکمنستان دارد.
وی گفت: این نکته مهمی است که شخص می‌تواند ظرف یک روز از مشهد به ترکمنستان برود و از تهران دو روز و نیم.
وی افزود: ما این وضعیت بازار را بر اساس تجربیات و بررسی‌های خودمان بدست اورده ایم. ضمن اینکه باید توجه کنیم بازار به راحتی به دست نمی‌آید، بلکه با پیگیری و دلاوری و رفتن در سرما و گرما حاصل می شود. بازار زشت و زیبا دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات مربوط به ویزا می‌شود گفت:علی رغم همه این شرایط صادرات ما به کشور دوست و برادر ترکمنستان در منطقه از همه جا بالاتر است، ضمن اینکه در ازبکستان هم تحولاتی بسیار خوبی انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل در نمایشگاه انگل فود از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی و مواد غذایی فساد پذیر هستند حمل سریع ر این زمینه می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
مرتجعی عنوان کرد: خدا را شاکریم که در حال حاضر محصولاتی که در حوزه کشاورزی داریم مربوط به سبزیجات، صیفی جات و میوه‌جات نمی‌شود و دارای زیر مجموعه فراوانی است. در مواد غذایی هم در دستگاه‌ها و ماشین آلات تبدیلی و چاپ و بسته‌بندی هم زیر مجموعه داریم. وی گفت: در سال گذشته بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار در زمینه مواد غذایی و کشاورزی و تجهیزات و ماشین آلات بدیلی و چاپ و بسته‌بندی در این زمینه صادرات داشتیم.
وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه دریچه‌هایی را به روی ما گشوده و اتفاقات مثبتی را برای ما رقم می‌زند خاطرنشان کرد: این رویداد باعث می‌شود نگاه ما در منطقه بازتر شده و در خصوص برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور ر مورد هزینه‌های آن اشاره‌ای می‌کنم به اینکه تعرفه مشخصی دارد شرکت‌هایی که اقدام به برپایی تابلو می‌کنند با ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار هر متر مربع غرفه استاندارد را خریداری می‌کنند.                                            

در ادامه این نشست، الیاس قایپ اف سرکنسول ترکمنستان در مشهد اظهار کرد: همانطور که می‌دانید از مدت‌های طولانی روابط قوی سیاسی اقتصادی تجاری و فرهنگی بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. و وجود روابط تجاری دوجانبه سودمند و برابر بین دو کشور تعاملات بین دو کشور را بیش از پیش تکمیل می‌کند. برگزاری نمایشگاه محصولات دو کشور دوست در خاک یکدیگر برای گرد آوردن تجار دو کشور ایجاد علاقمندی به این محصولات می‌باشد.
قایپ اف افزود: شانزدهمین نمایشگاه تخصصی محصولات غذایی و کشاورزی ایران به عنوان ایران اگروفود که از ۲۷ الی ۲۹ آگوست ۲۰۲۴ در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود نمونه بارز آن چه گفتیم است. همچنین این نمایشگاه برای معرفی محصولات حوزه کشاورزی و سایر محصولات، چه ماشین آلات صنعتی کشاورزی مطالعه بذرهای اصلاح شده کود مواد شیمیایی و همچنین آشنایی تجار از نزدیک با تولید کنندگان این محصولات فرصت مناسبی را فراهم می‌کند.
 سرکنسول ترکمنستان در مشهد اظهار کرد: همانطور که سفیر پیشین ایران در ترکمنستان آقای ارباب خالص فرمودند حضور هیئت‌های عالی رتبه تجاری از کشور ترکمنستان در نمایشگاه ایران اکسپور که از ۷ آوریل تا ۱ می در تهران برگزار شد و ۴۰ نفر از بازرگانان ترکمن در آن حضور داشتندواقعه بزرگی بود.
وی افزود: در ماه نوامبر سال گذشته نیز در شهر عشق آباد در اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان نمایشگاه تخصصی به نام ایران پروژه برگزار کردیم که نشان از تداوم روابط تجاری بین دو کشور می‌باشد.
قایپ اف با بیان اینکه برگزاری منظم این گونه نمایشگاه‌ها گواه روشن حمایت سران دو دولت و حکومت از کارآفرینان دو کشور است یاداور شد: امیدوارم و اطمینان دارم که زمینه همکاری موفقیت آمیز در ترکمنستان برای شما وجود دارد و خوش آمدگویی دولت و مردم  ترکمنستان را به شما اعلام می‌نمایم.                                                              

در ادامه نشست کاظم شیردل رییس تشکل صادراتی استان خراسان رضوی ضمن بیان دغدغه هایی که برای تجار ایرانی در خصوص فعالیت و حضور در کشور ترکمنستان وجود دارد بیان کرد: بحث حمل و نقل و روادیدی که بین دو کشور اعطا می‌شود از مهم‌ترین مسائل در روابط دو کشور است  که متاسفانه مهمترین چالش ما با کشور دوست و برادر ترکمنستان نیز در خصوص همین موضوع روادید است. جزئیات، تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌هایی که بین سران کشور انجام شد اقدامات بسیار خوبی است اما برای فرد بازرگان در بخش تولید یا صنعتی مهمترین مقدمه این است که به راحتی بتواند به ترکمنستان برود.
وی با بیان اینکه ک سری محدودیت‌هایی در بحث توریست وجود دارد عنوان کرد ما تقاضا داریم در رابطه با مسائل تجاری اتاق‌های بازرگانی تشکل‌های اقتصادی در استان و کشور درخواست‌هایشان را سفارت ترکمنستان و سفارت ما به صورت دو طرفه بپذیرد که در مورد رفت و آمدها محدودیت‌ها برداشته شود.
شیردل افزود: در خصوص رفت و آمد جاده‌ای مبالغی که دو طرف می‌گرفتند حذف شد که اتفاق بسیار خوبی است، ولی در بحث ریلی ما همچنان مشکلاتی داریم. در خراسان کمیته سیاست گذاری مصوب شورای گفتگو انجام شده که بدنبال آن  شرکت‌های توانمند ترکمنستانی را به ما معرفی کنید که ما با نفر اول آن بتوانیم ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر این ارتباطات بین دلال‌ها صورت می‌گیرد و یک سری واسطه‌هایی که قیمت تمام شده کالا ا بالا می‌برد.
شیردل با بیان اینکه دوستان ما در وزارت راه، وزارت امور خارجه و از این سمت نیز دوستان ترکمنستانی در مباحث زیرساختی به ما کمک کنند یاداور شد: مورد بعدی این است که ما بحث تراز تجاریمان یکی از مشکلاتی است که با همه کشورها داریم نه تنها فقط ترکمنستان ما با تاجیکستان یز همین مشکل را داریم که می‌توانیم با وضع یک سری از قوانین شرایطی را برای بارهای ترانزیتی انجام دهیم که هم اشتغال زایی برای خودمان انجام شده و تراز تجاری ما با کشورهای یگر برابری می‌کند.
شیردل اظهار کرد: گر این تعامل بین مسئولین دو کشور وجود بیاید مثلاً در بحث‌های قرنطینه‌ای و استاندارد این هماهنگی به وجود آمده بین دو کشور به راحتی باعث به وجود آمدن تراز تجاری دو طرفه می‌شود و برای هر دو کشور سود دارد.
وی گفت: بحث دیگر مسائل استاندارد است که ما کالاهای ایرانی که علامت استاندارد دارد یک تفاهمنامه بین اداره استاندارد ما و کشور ترکمنستان بسته بشود که کالای ایرانی که قرار است به ترکمنستان صادر شود و علامت استاندارد ایرانی دارد را استاندارد ترکمنستان قبول کند که نیازی نباشد کالای ایرانی مجدداً آزمایش شود و هزینه دیگری برای این موضوع صرف شود.                                  

  گفتنی است نمایشگاه ایران‌ اگروفود ترکمنستان ششم تا هشتم شهریورماه به میزبانی عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود و در آن محصولات و تولیدات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در زمینه کشاورزی و مواد غذایی، محصولات حلال، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و بسته بندی در معرض دید قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار